یادگیری مهارت‌های رویارویی با چالش‌های زندگی

طیف نامحدودی از مشکلات یا اتفاقاتی که پتانسیل منفی دارند و موقعیت‌هایی که در زندگی می‌توانند به شما ضربه بزنند، وجود دارد. ممکن است بیماری جدی،‌ درد، طلاق، ورشکستگی‌های مالی، شکست شغلی یا مشکلاتی از این دست در زندگی هر کس وجود داشته باشد. این نوع اتفاقات منفی ممکن است محدود به یک مدت زمان کوتاه باشد یا برای چندین سال شما را درگیر کند، حتی گاهی در تمام طول عمر گریبانگیر شماست. آیا شما به خود اجازه می‌دهید که زیرفشار استرس از بین بروید یا مهارت‌های کنترل شرایط و انجام دادن بهترین کار در این‌گونه موقعیت‌ها را بلد هستید؟ آیا آنقدر مقاومت دارید که پس از پشت‌سر گذاشتن آن چالش، قوی‌تر شوید؟

اگرچه برخی مهارت‌ها و استراتژی‌ها و روش‌های رویارویی با مشکلات بسته به نوع چالشی که با آن روبه‌رو می‌شوید، متفاوت است، اما اکثر این مهارت‌ها کلی است و در بیشتر مواقع قابل به کارگیری است. توانایی شما برای خوب برآمدن از عهده مشکلات و کنترل کردن شرایط بستگی به قدرت شما در دو جنبه زیر دارد:فعالیت‌های شما و احساسات شما.

خوشبختانه مهارت‌ها و استراتژی‌های خاصی وجود دارد که می‌توانید با بهبود آنها خود را در هر دو زمینه قوی‌تر سازید.

فعالیت‌ها:

شاید شما از سطح فکر و مهارت‌های خود در آن زمان راضی بوده باشید، اما یک مشکل وجود دارد. وقتی با چالش‌های بزرگ‌تری روبه‌رو می‌شوید، اغلب در موقعیت‌های احساسی خاص و تحت اضطراب قرار می‌گیرید و احساسات تحریک‌شده می‌تواند فکر شما را تحت تاثیر قرار بدهد که اغلب باعث انحراف افکار شده و به نفع شما نیست. حال چگونه باید با این شرایط مواجه شد؟

یک راه تدافعی خوب، یاد گرفتن و استفاده از استراتژی‌های تفکر است. تا جایی که می‌توانید روی کاغذ فکر کنید. سعی کنید فکر کردن روی کاغذ را یاد بگیرید (البته استفاده از کامپیوتر و ایجاد یک فایل نوشتاری هم به همین مفهوم است.) به جای تقلا کردن یا قاطی کردن، یک نفس عمیق کشیده و افکار اصلی خود را بنویسید. هرچه به ذهنتان می‌رسد را روی کاغذ بیاورید. هر چه بیشتر این کار را انجام دهید و تمرین کنید، افکارتان قوی‌تر و مرتب‌تر خواهد شد.

تقریبا در هر موقعیت چالش‌زایی، فعالیت‌های خاصی وجود دارد که شما برای رسیدن به یک راه‌حل موفقیت‌آمیز یا راحت‌تر کردن درد یا کم‌کردن خسارت وارده انجام می‌دهید. توانایی‌ها و مهارت‌های فکری شما در این زمینه، تعیین‌کننده میزان تاثیر عملکرد شماست. مثلا اگر هیچ راه منطقی از نظر شما وجود نداشته باشد، شما نیاز به خلاقیت داشته و بهتر است هر فکری که به ذهنتان می‌رسد را یادداشت کنید. اگر افکار خیلی زیادی وجود دارد شما نیاز به بررسی آنها و انتخاب بهترین آنها برای عمل دارید. در نهایت، شما فرصت و منابع محدودی دارید. بنابراین به برنامه‌ریزی خوب و مهارت‌های مدیریت زمان نیاز دارید تا بتوانید یک برنامه خوب و عملی را اجرایی کنید.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد